Laurent Giles
59ft aluminium ketch

Pilothouse with central cockpit

A sturdy all-weather sailboat

'Telemaque' is a 57ft aluminium ketch built to a Laurent Giles design by Thrislington, Newton Aycliffe and launched in 1984. She completed the ARC in 1992 and a second transatlantic in 2022.
She is a robust and performant cruiser that will take you anywhere in comfort and great safety.

Description

Trois cabines double permettent d'accueillir 6 personne dans un grand confort. La cabine principale à l'arrière comprend une grande couchette double avec un excellent rangement dans les armoires, tiroirs et placards. La cabine principale bénéficie également d'une salle de bain privée. La cabine avant comprend une grande couchette double et de nombreuses armoires de rangement et placards. La troisième cabine superposée offrant deux couchettes simples. Un grand atelier comporte beaucoup d'outils ainsi que de nombreux consommables et pièces de rechange. La salle des machine est spacieuse et donne accès tout autour du moteur ainsi qu'aux nombreux équipemments. Egallement de nombreux rangements sont présents. Le spacieux carré offre des sièges pour 6+2 personnes. Une grande table à carte est au pied de la descente. Un poste de veille avec un fauteuil ajustable comporte un chartplotter avec radar ainsi qu'une commande déportée du pilote permettant la veille à l'intérieur avec une excellente vue sur l'avant. La cuisine est équipée de surfaces de travail en Corian, de nombreux tiroirs et placards, éviers encastrés en acier inoxydable, cuisinière à trois brûleurs Force 10 avec four et grill, et étagères stockage. Le réfrigérateur est isolé par des panneaux sous vide pour dimmunuer sa consommation.

Le bateau est équipé d'un moteur Perkins Range 4 6 cylindre, 185ch turbocompressé avec intercooler. Une transmission AquaDrive est montée derrière l'inverseur Borg Warner. L'arbre de transmission est en acier inoxiable et passe au travers d'un joint tournant à bain d'huile Halyard Marine.

Son gréement, changé en 2020, comportent deux mâts. Un Yankee monté sur enrouleur Harken et une trinquette sur enrouleur Profurl. Le pont comporte un coffre à ammarre sur le pont avant ainsi qu'un spacieur coffre à l'arrière. Ce dernier comporte un coffre étanche abritant deux bouteilles de gaz de 13KG

Le bateau est équipé de deux réservoir de gasoil totalisant 2100L car il était prévu à l'époque pour affronter les hivers des hautes latitudes et sans source d'énérgie renouvelleable. Durant les travaux de 2020, le bateau a gagné son indépendance énergétique avec trois panneaux solaires totalisant 650W, une éolienne SuperWind 350W montée sur le mât d'artimon ainsi qu'un hydrogénérateur Switech de 650W montable sur le tableau arrière.

Available in October 2024

Ŝome paint works are underway. The boat will be available for visits in October. Fresh picutres will also be published at that time.

Go anywhere, anytime, anyweather cruiser

Units   metric / US

Characteristics

  • Length overall18.0 m59 ft
  • Hull length16.65 m55 ft
  • Beam4,35 m14 ft
  • Draft2,45 m8 ft
  • Displacement26 t28 US ton
  • First registration1984
  • Hull & Deck Insulationpolystyrene
  • Aft cabin & saloon ceilings insulationpolyisocyanurate foam

Interior

  • Wide saloon
  • Interior watch station
  • Wide table
  • Aft owner cabin with queen size bed
  • For cabin with 2 beds
  • Cabin with 2 bunks
  • Aft head
  • For head with shower
  • Galley, with Force 10 Stainlesssteel gaz stove, 3 burners, oven with grill
  • Workshop with many tools and spare parts

Sails

  • Yankee Dacron (2020) on Harken furler64 m2689 ft2
  • Genoa Dacron90 m2970 ft2
  • Main sail Full-batten Dacron 3 reef (2020)55 m2 592 ft2
  • Staysail Dacron on Profurl furler
    + sock (2020)
    25 m2269 ft2
  • Mizzen sail Full-battem Dacron 2 reef (2020)23 m2247 ft2
  • Asymmetrical spinnaker on top down furler (2020)135 m21453 ft2
  • Symmetrical mizzen spinnaker 64 m2688 ft2
  • Storm jib on inner forestay8 m286 ft2
  • Lazy bags (2020)

Deck gears

  • Spinnaker pole on rail6 m20 ft
  • Genoa sheets WinchLewmar 66ST
  • Staysail sheets WinchLewmar 45ST
  • Furlers WinchHarken 32ST
  • Mainsail sheet WinchHarken 32ST
  • Mainsail halyard WinchLewmar 45ST
  • Spinnakery halyard WinchLewmar 45ST
  • Mizzen sail halyard Winch Lewmar 15ST
  • Mizzen sail reef line WnînchLewmar 15ST

Engine & propulsion

  • Perkins 6.354 with turbo185 cv
  • Top end engine rebuild2016
  • Oil cooler changed2016
  • Stainless steel exhaust2016
  • Injectors2016
  • Raw water pump2020
  • Coolant pump2024
  • Alternator 24v (2020)140 A
  • Gearbox Borg Warner Velvet Drive
  • Stern glandoil bath
  • TransmissionStainless steel shaft drive
  • Fuel filters Dual Turbine Filter / Prefilter and Water Separator
  • Diesel filter on main tank to filter and discharge fuel into the tank
  • PropellerMaxprop
  • Rope-CutterStripper
  • Bow thruster Lewmar 24V
  • Hydraulic steering

Energy & electricty

  • Side solar panels (2020)2x 235 W
  • Solar panel on davits1x 185 W
  • Main MTTP Morningstar ecoboost20 A
  • Secondary MTTP Victron 100/1515 A
  • SuperWind wind generator (2020)350 W
  • Swi-tech Hydrogenerator600 W
  • 24-220 V converter600 W
  • 24-12 V converter30 A
  • Service batteries charger60 A
  • Engine+windlass batteries charger20 A
  • Electrical leakage monitor
  • 220V sockets in all cabins
  • USB-C sockets2x 100W

Tanks

  • Main diesel1800 L475 gal (US)
  • Secondary diesel300 L80 gal (US)
  • Daily tank by gravity fed by manual pump30 L8 gal (US)
  • Fresh water (disinfection with UV lamp)550 L145 gal (US)
  • Black water
    with Wahles diaphragm drain pump
    300 L80 gal (US)

Safety

  • Life raft Plastimo container +24H (2019)8 persons
  • EPIRB Ocean Signal1x
  • Life vest Spinlock Vito 275
    with 2x AIS MOB beacon Ocean Signal
    2x
  • Automatic life jacket2x
  • Manuals powder extinguishers3x
  • Automatics powder extinguishers3x
  • Manual CO2 extinguishers2x
  • Automatic extinguishers MABO2x
  • Smoke detectors3x

Anchoring

  • Windlass Lofrans Falkon 24v (+capstan) (2020)2000 W
  • Windlass Lofrans Royal (stern anchor)manual
  • Anchor Spade steel (2020)45Kg100 lbs
  • Anchor CQR steel50Kg110 lbs
  • Anchor Fortress FX-85 aluminium21Kg46 lbs
  • Anchor Lewmar Delta steel20Kg44 lbs
  • Main anchor chain steel 12mm75m246 ft
  • Secondary steel anchor chain 10mm15m + 42m rope50ft + 139ft rope
  • Secondary steel anchor chain 10mm13m + 26m rope43ft + 86ft rope

Electronic

  • Charplotter Raymarine E120 (watch station) + E80 (cockpit) with Navionics CF card for 5 continents
  • AIS Digital Yacht AIT 5000 (transponder) (2020)
  • Radar Raymarine SL70 18" 2kW 24 NM
  • Inboard computer low consumption (+ LCD on pivoting arm)
  • Ultrasonic wind vane LCJ CV7
  • Electronic barometer Bohlken & Westerland (2020)
  • Backup GPS Furuno GP 32
  • Raymarine ST60 Instruments
    (Multi, Wind, depth, speed, rudder)
    x5
  • Raymarine ST 70 multi Instrumentsx1
  • Raymarine S3 pilot with remote control in cockpit and watch station

Communications

  • VHF DSC Icom M601 + mic in cockpit
  • VHF Icom M58 with antenna on mizzen mast
  • VHF Navicom DSC handheld
  • SSB Radio Icom M802 + Tuner AT141 (2021) + Pactor 4 Modem (2021)
    antenna on insulated backstay
  • Iridium Go
  • Navtex Furuno NX 300
  • 4G Wifi router with exterior antenna

Comfort

  • Refrigerator insulated with vacuum panels90L3.2 ft2
  • Stainless steel water heater (on cooling circuit & 220V)40L10 US gal
  • Eberspächer Airtronic D5 diesel heater
    with ventilation in all cabins and saloon.
    5.5kW
  • Gas safe with leak detector2x 13Kg bottles
  • Salamander wood stove (flue pipes to be installed)
  • Double micro-filtration of fresh water0.1 μm + activated charcoal

UV disinfection and microfiltration make the fresh water drinkable and without taste or odor.

Additional equipments

  • Suzuki DF6 Outboard (to service)6cv
  • Torqueedo travel 1100 electric engine1100W
  • Nardi Compressori breathing air compressor15m - 24V

170 (195) m2 close hauled
215 (279) m2 running

Refits

2016

  • Aft cabin woodwork
  • Aft head refit
  • Roof & aft cabin insulation
  • Top engine rebuild, new oil cooler, new injectors, new inox exhaust

2020

  • Roof
  • Standing rigging replacement
  • 4 New sails
  • New staysail furler
  • New lazybags
  • Energy self-sufficient: new solar panels, wind generator & hydrogenerator
  • Cockpit floor refit
  • Saloon refit and new chart table
  • New fridge
  • Roof re-caulking
  • New windlass + chain + anchor
  • Deck paint

2024

  • Hull paint
  • Anti-fouling paint
  • Mast paint
  • Deck paint
  • Interior re-varnish
  • New anodes 6x13kg

Fully equipped and ready to sail to any destination

Video tour

Interior

Contact

Tel. +33 7 64 45 29 65
E-mail

Price

195'000
(VAT paid)

Presentation booklet

Download (7Mo)

Visits

Visits on appointment at Crouesty marina